.

Tuesday, April 27, 2010

Μητρ. Μενεβίσογλου:
Ο εορτασμός του Πάσχα από την Ορθόδοξη εκκλησία & οι αποφάσεις της Πρώτης Συνόδου της Νίκαιας /
Metrop. Bishop Menevisoglou:
Easter celebration by the Greek Orthodox church & the resolutions of the First Council of Nicea


«Κατά ταύτα, ο κανών ή ο «όρος» τής εν Νικαία συνελθούσης πρώτης οικουμενικής συνόδου περί του αγίου Πάσχα διελάμβανε λίαν πιθανώς, τα ακόλουθα: Έδοξε τη αγία και μεγάλη συνόδω όπως η αγία εορτή του σωτηριώδους Πάσχα τελήται υπό πάντων εν μια και τη αυτή ημέρα, ήτοι την Κυριακήν, ήτις ακολουθεί την πρώτην πανσέληνον μετά την εαρινήν ισημερίαν (ή την πανσέληνον την συμπίπτουσαν κατά την ημέραν της εαρινής ισημερίας).

Ατυχώς, παρά τας ώς άνω σαφείς και συγκεκριμένας αποφάσεις τής εν Νικαία πρώτης οικουμενικής συνόδου, το άγιον Πάσχα δεν εορτάζεται (από του έτους 1582) πάντοτε καί υπό πάντων εν «μια και τη αυτή ημέρα». H νέα αύτη ασυμφωνία προέρχεται:

α) εκ του γεγονότος ότι η Ορθόδοξος Εκκλησία καθορίζει την εαρινήν ισημερίαν (21 Μαρτίου), επί τη βάσει του ιουλιανού ημερολογίου (3 Απριλίου τού εν χρήσει ημερολογίου), ενώ από του έτους 1582 αι δυτικαί εκκλησίαι καθορίζουν την εαρινήν ισημερίαν (21 Μαρτίου) επί τη βάσει του γρηγοριανού ημερολογίου (21 Μαρτίου τού έν χρήσει ημερολογίου), και

β) εκ του γεγονότος ότι η Ορθόδοξος Εκκλησία καθορίζει την πανσέληνον του Πάσχα επί τη βάσει του «κύκλου του Μέτωνος» (του «κύκλου της σελήνης»), όστις λόγω συσσορευθείσης διαφοράς εκ της αστρονομικής πραγματικότητος, ορίζει (σήμερον) τας πανσελήνους κατά 5 ημέρας βραδύτερον των αληθών, ενώ αι δυτικαί εκκλησίαι χρησιμοποιούν μεν τον αυτόν «κύκλον του Μέτωνος», αλλά με ωρισμένας διορθώσεις, αίτινες τον κατέστησαν ακριβέστερον αστρονομικώς.

Εν τούτοις είναι προτιμότερον, όπως η Ορθόδοξος Εκκλησία εορτάζη το άγιον Πάσχα εις άλλην από άλλας εκκλησίας ημέραν, εν παραβάσει πολλάκις των σχετικών αποφάσεων τής εν Νικαία πρώτης οικουμενικής συνόδου, διατηρή όμως την ενότητα αυτής εν τω εορτασμώ του Πάσχα, παρά να προκληθή «λειτουργική διάσπασις» και να δημιουργηθούν «νέαι έριδες, σκάνδαλα και σχίσματα εις τους κόλπους της Ορθοδόξου Εκκλησίας», δεδομένου ότι «ού τοσούτον κατόρθωμα, από της των χρόνων ακριβείας», «όσον έγκλημα, από της διαιρέσεως και του σχίσματος»».




* Παύλος Μενεβίσογλου [μητροπολίτης],
Ιστορική εισαγωγή εις τους κανόνας της Ορθοδόξου Εκκλησίας,
εκδ. Ιεράς Μητροπόλεως Σουηδίας και πάσης Σκανδιναβίας, Στοκχόλμη 1990, σσ. 164-166.

No comments: